Søk
  • Trym Haakon Blaauw

Undervisning over nett: Teknologiske tips

Oppdatert: mai 12

Skolene er stengte, men utdanningen må fortsette. I fremtiden vil vi kanskje ha robot-lærere som kan komme hjem til hver elev, men i 2020 må vi nøye oss med nettundervisning. Mange har spørsmål rundt dette. Er utbyttet like godt som ved fysisk oppmøte? Klarer lærerne å sørge for at alle elevene følger med? Hvorfor foregår ikke mer undervisning over nett om det fungerer så bra? Vi har kanskje ikke svaret på alle disse spørsmålene, men vi vet at en ting ligger til grunn for suksess: Hvordan undervisningen gjennomføres. Vi i Realfagshjelpen har det siste året testet forskjellige metoder og opplegg for nettundervisning, og i dette innlegget har vi samlet opp det vi mener er viktigst å vite for å tilrettelegge for og gjennomføre nettundervisning.


1. En felles tavle med muligheten til å skrive

I en undervisningssituasjon er det viktig å skape en felles forståelse for temaene som gjennomgås. De fleste av oss har nok opplevd at det er enklere å både forklare og forstå når man kan bruke penn og papir. Det kan virke vanskelig å skulle bruke samme penn og papir når man kun kommuniserer over nettet, men i dag finnes det mange gode alternativer til dette!


I Realfagshjelpen bruker vi et verktøy som tillater felles deltakelse på et “online whiteboard” - en elektronisk tavle. Det lærer skriver på sin skjerm dukker opp hos elev - og motsatt. Dette betyr også at man bør ha muligheten til å skrive ting for hånd som kan tolkes av datamaskinen. I dag finnes det svært mange nettbrett og såkalte tegnebrett som gjør dette mulig. I denne artikkelen finner du mange gode tips hvis du er ute etter et tegnebrett. Er du elev uten mulighet til å skrive for hånd til din datamaskin? Frykt ikke, det klart viktigste er at lærer har mulighet til dette. Grunnen til dette går vi nærmere inn på i vårt innlegg om pedagogikk over nett i neste uke.




Når det kommer til bruk av elektronisk tavle, finnes det mange løsninger man kan benytte seg av. Som lærer er det viktig å være godt kjent med løsningen før man begynner med undervisning. De fleste løsningene kan man bruke kun ved hjelp av sin nettleser, og man vil finne mange likheter - samt noen forskjeller - mellom dem.

Typisk oppsett av en undervisningsøkt over nett.


I Realfagshjelpen er vi veldig glade for å ha fått i stand en avtale med bitpaper.io, som av TutorCruncher ble kåret til den aller beste løsningen for “online whiteboard”. Du også lese mer om hvordan vi tilbyr nettundervisning her. Om du ser etter muligheter for å undervise på egen hånd, har vi også funnet frem en oversikt med 11 gode alternativer til deg.


2. Videosamtale - se den du snakker med!

Det er ikke usannsynlig at du har hatt flere videosamtaler enn normalt de siste ukene. Selv om det er hyggelig å ha kontakt med venner over telefon når man ikke kan møte dem fysisk, er det enda litt hyggeligere når man kan se hverandre! Det samme gjelder når man har undervisning, det skal også være en hyggelig opplevelse. Kroppsspråk er også en viktig faktor for undervisningskvaliteten. Enkle bevegelser med armer og hender gjør det lettere å få frem poengene sine (prøv å holde hendene bak ryggen neste gang du skal argumentere for noe, så skjønner du raskt hva vi mener). Da er du også avhengig av at den du snakker til kan se deg. Å forklare Realfag er intet unntak her, bare spør noen som tar fysikk på videregående eller universitetet! Ved å bruke chatløsninger med muligheter for video, får man litt bedre kontakt med den man snakker med.


Hvis du ikke vil spørre noen som tar fysikk, så kan du sjekke ut denne artikkelen, og lære litt om elektromagnetisme i samme slengen.




Som med elektroniske tavler finnes det mange løsninger for videochat. Vi skal ikke gå så nøye inn på disse, men slår et slag for Norske Whereby.com. Noen av løsningene for elektroniske tavler (blant annet løsningen vi selv bruker) tilbyr også videosamtaler i samme løsning. Selv om dette kan være litt enklere å bruke, er det ikke noe problem å forholde seg til én løsning for tavle og én for video. Det viktigste er som sagtat lærer er godt kjent med løsningen som skal brukes, da blir det lettere for den som er elev også!


3. Del skjerm - se det den andre ser!

Selv om det meste av undervisning antakelig vil foregå med de to verktøyene vi allerede har nevnt, er det viktig at elev og lærer har muligheten til å dele skjerm med hverandre. Internett er allerede et godt brukt verktøy for mange lærere når man skal sette seg inn i temaer eller om man leter etter nye måter å forklare noe på. Det finnes veldig mye godt materiale der ute, vi oppfordrer for eksempel våre lærere til hyppig bruk av nettstedet ndla.no.



Likevel, hvis man for eksempel har funnet frem en god presentasjon, vil man raskt savne muligheten til å peke og vise eleven når den skal gås gjennom. Heldigvis er dette også noe man kan gjøre over nett, med skjermdeling! Når elev og lærer ser på samme skjermen, kan musepekeren brukes til peking (det ligger jo litt i ordet). Dette sørger for eksempel for at det er lett å forstå hva en forklaring refererer til. De fleste løsninger for videochat tilbyr også muligheten til å dele skjerm, men det kan være greit å passe på dette når man bestemmer seg for hvilken løsning man skal bruke. Skjermdeling kan også være veldig nyttig når man skal hjelpe en elev med sin første økt over nett. Ved å se det eleven ser, er det mye lettere å forklare hvor det skal trykkes, på en kanskje ukjent, elektronisk tavle.


4. Til slutt - skaff deg best mulig internettdekning!

Noen synes kanskje at “god internettdekning” er et åpenbart tips, men vi sier det heller en gang for mye. Når man er midt i en undervisningsøkt med videochat, elektronisk tavle og kanskje felles skjerm eller ressurser, kan det være frustrerende om bilde og lyd begynner å hakke. Sørg derfor for at det er god dekning der du har tenkt til å sitte under økten, før den begynner. Test gjerne med en venn eller noen i familien først, så du vet at bilde og lyd er godt når det virkelig gjelder.


Vi håper at dette var nyttig informasjon for deg som skal prøve eller for øyeblikket har undervisning over nettet. Neste uke vil vi også skrive litt om hvilke pedagogiske faktorer som er ekstra viktig ved undervisning over nett. Hvis du vil bli varslet når dette kommer, kan du melde deg på vårt nyhetsbrev på bunnen av denne siden. I mellomtiden kan du sjekke ut våre andre blogginnlegg.


Hvis du lurer på noe eller har et tema du kunne tenke deg å lese mer om fra oss, si ifra i chatten vår! Uansett ønskes lykke til med nettundervisning fremover og en god påske fra oss i Realfagshjelpen. 🐣

132 visninger1 kommentar

Gründerbrakka, Gløshaugen

Trondheim

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Meld deg på vårt nyhetsbrev her:

Realfagshjelpen

© 2020, REALFAGSHJELPEN AS