Søk
  • Trym Haakon Blaauw

SIMON TOK R2 SOM PRIVATIST - UTEN Å HA TATT R1 FØRST

Oppdatert: april 7

Simon Cabral Iversen (21) fra Trondheim ønsket å styrke karakterkortet sitt for å oppfylle drømmen om å studere byggingeniør. Da han bestemte seg for å ta det mest avanserte mattekurset på VGS-nivå (matematikk R2) uten å ha tatt matematikk R1, var det mange som synes det virket ambisiøst. - Uten Realfagshjelpen og Bjørn hadde det ikke vært mulig, forteller Simon.


Skreddersydd opplegg for privatister  Det var i mars at Simon begynte å ha sin første av 15 timer med Bjørn (25), én av Realfagshjelpens lærere. Sammen la de opp et individuelt opplegg som fokuserte på hans privatisteksamen i Matematikk R2. Simon hadde hørt om Realfasghjelpen fra før og synes dette virket som et godt alternativ. Dette er et valg han ikke angrer på i ettertid.- Med Bjørn har det vært rett frem hele veien, og læringskurven har pekt oppover hver eneste time, sier Simon. Han synes også det passet godt å møtes på NTNUs campus Gløshaugen, som ligger rett ved der han bor.


Simon (21) har brukt privatistpakken til Realfagshjelpen

Motivasjon og læringsutbytte Bjørn har vært lærer i Realfagshjelpen siden 2018, og har nettopp fullført en mastergrad i Industriell økonomi og teknologiledelse (Indøk) ved NTNU Gløshaugen. Han er imponert over Simons fremgang på de relativt få timene de har hatt sammen. Læreren legger fokus på at suksessfaktorene ligger i å holde et godt tempo gjennom timene man har sammen.Det legges også vekt på at motivasjon er sterkt knyttet til læring, og at det derfor ble viktig for Bjørn å holde motivasjonen oppe gjennom intensive timer.- Jeg merket at Simon var veldig motivert for å lære. Mye av motivasjonen kom nok fra ønsket om videre studier. Da snakket vi gjerne litt om hvordan det er på NTNU og litt tips og triks jeg har brukt gjennom mine studieår. Det trigget nok også Simon til å jobbe som han gjorde.

Bjørn (25) har nettopp fullført sin mastergrad på NTNU.

Videre mener Bjørn at mestring er sentralt når det kommer til motivasjon.


- Gjennom å trene på oppgaver som blir gradvis mer og mer utfordrende bygges forståelsen fra bunnen av. Det er motiverende å hele tiden få til mer og mer i faget, og umiddelbart få svar på sine spørsmål når man står fast.


En god måte å jobbe på For Simon var det viktig med kontinuitet om han skulle nå sine mål. Det har vært viktig for han å være disiplinert, og han tror at måten han har jobbet sammen med Bjørn på har hjulpet. De har møttes fast én gang i uka, og det har vært viktig for Simon å ha en lærer med fleksibilitet.


- Bjørn har skrevet master dette halvåret, men han har alltid vært fleksibel om jeg trengte å endre tidspunkt for time eller måtte hoppe over en uke for så å ta dobbelt opp uka etter, sier Simon, og snakker videre om hvordan de har jobbet med faget.


LES OGSÅ: Få nyttige tips og triks til hvordan motivere seg til å gjøre det bra på skolen!


- Jeg sendte typisk melding et par dager før med hvilke temaer eller oppgaver jeg ønsket å kikke mer på, og så hadde Bjørn forberedt undervisning basert på dette og andre ting han mente var spesielt viktig.


Denne måten å jobbe på trenger han bare ett ord for å beskrive: - Steinbra!


Noe annet enn klasserom Det har også vært en øyeåpner for Simon å jobbe én-til-én i stedet for klasseromsbasert. Han mener at det oppdages mange fordeler når man har en helt egen lærer i undervisningen.- Det er uten tvil stor forskjell på det jeg er vant med fra videregående og det å ha én-til-én. Du får svar på de spørsmålene du lurer på med en gang. I et klasserom er det mye verdifull tid som tapes når du sitter og venter på hjelp for å komme videre. Det kan være demotiverende og gjøre at du mister momentet i læringssituasjonen. Med Bjørn har læringskurven virkelig vært bratt, og da blir det gjerne mer gøy å studere også!Også Bjørn legger vekt på at den direkte kontakten man oppnår gjennom å bare være to personer i undervisningssituasjonen bringer noe eget.- Det er enormt viktig å kunne engasjere de man underviser. Dette oppnår man supereffektivt med én-til-én. Med engasjement for det man lærer om får man masse ut av timene også!Vi i Realfagshjelpen er stolte over å ha vært med Simon i å nå sitt mål om å komme inn på byggingeniørlinjen i Stavanger, og ønsker han all mulig lykke fremover! Les mer om hvordan vi hjelper privatister og avtal en time med en toppstudent fra NTNU!

53 visninger

Gründerbrakka, Gløshaugen

Trondheim

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Meld deg på vårt nyhetsbrev her:

Realfagshjelpen

© 2020, REALFAGSHJELPEN AS