Søk
  • Anders Strømmen Danielsen

ANDREAS HADDE PRIVATUNDERVISNING MED JAKOB – NÅ STUDERER DE PÅ SAMME UNIVERSITET

Oppdatert: april 5

Andreas Haugli fra Trondheim fikk til det aller meste, men ville forbedre mattekarakteren. Med én-til-én undervisning fra Realfagshjelpen fikk han den hjelpen han trengte og har nå begynt på informatikkstudiet på NTNU Gløshaugen i Trondheim.


- Jeg trives utrolig godt på NTNU, og synes studielivet er mer interessant enn VGS. Nå kan jeg fokusere på de fagene jeg liker best, og det er kult hvordan vi lærer om datateknologi fra både et teknisk, menneskelig og samfunnsmessig perspektiv. I tillegg er studiemiljøet utrolig bra med mange gode venner fra både min egen og andre linjer!


Da han gikk i første klasse på Charlottenlund VGS hadde han ikke bestemt seg for hvilket studie han ønsket å begynne på. Han hadde gode karakterer i de fleste fagene, men ønsket å forbedre matematikkarakteren. Andreas ønsket å ta tak i dette tidlig og sammen med mor og far kom de frem til at privatundervisning kunne være et godt alternativ. De tok kontakt med Realfagshjelpen og Andreas startet undervisningen med lærer Jakob som studerer Industriell Økonomi og Teknologiledelse (Indøk) på NTNU.


Undervisningen var typisk en dobbeltime hver uke. Timene startet gjerne med en kort prat om hva som hadde skjedd den siste uka, både på skolen og ellers. Deretter så de på oppgaver fra forrige økt, før de gikk i gang med ukas tema.

Andreas (19) hadde undervisning med Realfagshjelpen.

Her startet de med å se om all den nødvendige bakgrunnskunnskapen fra tidligere år var på plass. Jakob trekker frem viktigheten av dette.- Matematikk bygger nesten alltid på noe annet. Det er lett å kun fokusere på de oppgavene man har akkurat nå, men da gjør man seg selv en bjørnetjeneste. Sett alltid av nok tid til å skjønne bakgrunnskunnskapen, så sparer du tid i forståelsen av nåværende tema.Andreas synes fokuset de hadde når de jobbet frem mot prøver, med mye terping på pensum, var til stor nytte og gjorde at han fikk svært god kontroll på prøvene.Resten av timen gikk typisk med til å forklare nye tema og oppgaveløsning. Andreas trekker frem det «å alltid få et svar» som noe av det beste med den tette oppfølgingen.- Man får en utrolig effektiv læringsøkt når man sitter såpass tett med noen som både kan pensum og ikke minst vet hvordan du som enkeltelev bør få ting forklart slik at du forstår det best. Denne måten å jobbe på gjorde at jeg enklere så sammenhenger i pensum og at forståelsen kom mye raskere enn den gjorde med «vanlig skole». Jeg opplevde god mestringsfølelse og stor nytte av timene med én-til-én undervisning.


LES OGSÅ: Få nyttige tips og triks til hvordan motivere seg til å gjøre det bra på skolen!

Jakob var lærer for Andreas.

I Realfagshjelpen tror vi at motivasjon er den viktigste faktoren for å lykkes. Mestring er en av de viktigste tingene for å oppnå dette, noe vi forsøker å skape gjennom å tilpasse vanskelighetsgraden til den enkelte. I tillegg er en god relasjon mellom lærer og elev viktig slik at arbeidsøktene assosieres med noe positivt. Nå som begge studerer synes både Andreas og Jakob det er veldig trivelig å støte på hverandre i ulike sammenhenger.





Timene gjorde de på campus ved NTNU Gløshaugen på et tidspunkt som passet for begge to.- Opplegget var veldig bra; det var enkelt og fleksibelt. Jeg hadde alltid en dialog med Jakob over melding. Der avtalte vi når og hvor vi skulle møtes. Selve timen var alltid på et stille rom på Gløshaugen, med kun meg og han. Her gjorde vi oppgaver og jeg fikk gjennomgang av pensum.Selv mener Andreas at hjelpen ble viktig for valget av studieretning.- Jeg vil si det påvirket studievalget. Med hjelpen jeg fikk i 1T kunne jeg også ta R1 og R2. Dette fikk meg til å velge et studie innenfor realfag.


Vi i Realfagshjelpen synes det er utrolig kult at Andreas nå har startet på et realfagsstudie og ønsker han masse lykke til videre!


Kunne du også tenke deg hjelp til matte eller andre realfag? Avtal en time med en toppstudent fra NTNU!



95 visninger

Gründerbrakka, Gløshaugen

Trondheim

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Realfagshjelpen

© 2020, REALFAGSHJELPEN AS